Eis OM: Vrouw (56) die moeder fatale dosis insuline gaf hoeft niet terug naar cel
Een 56-jarige vrouw uit Sittard die ervan wordt verdacht dat zij in het voorjaar van 2023 haar moeder heeft vermoord, hoeft van justitie niet terug de gevangenis in. Dinsdag eiste het Openbaar Ministerie (OM) in de rechtbank in Maastricht drie jaar cel, waarvan twee jaar voorwaardelijk. Omdat verdachte Josine S. er al een jaar in voorarrest heeft opzitten, is de onvoorwaardelijke straf hiermee reeds uitgezeten.
Steun ons vrijwilligerswerk ☕
Wij geloven dat onafhankelijke misdaadverslaggeving voor iedereen vrij toegankelijk moet zijn. Daarom vind je op Moordplekken.nl géén betaalmuren of gesloten premium-artikelen. Ons platform wordt met passie gedraaid door een klein team van vrijwilligers. Waardeer je ons speurwerk en de uitgebreide dossiers? Met een kleine, eenmalige donatie via Buy Me a Coffee help je ons de maandelijkse serverkosten te dekken. Elke bijdrage, hoe klein ook, is enorm welkom en houdt de site in de lucht!
Zwaar overbelaste mantelzorger
Josine S. woonde haar hele leven bij haar ouders en fungeerde als mantelzorger. Na het overlijden van haar vader in 2020 bleef ze alleen met haar moeder over, met wie zij volgens deskundigen een 'symbiotische relatie' had. S. raakte zwaar overbelast onder de druk van de zorg. "Ik was zo'n wrak. Ik leefde alleen nog maar op koffie en een crackertje," verklaarde ze emotioneel. De officier van justitie schetste een schrijnend beeld van de woonsituatie: overal lagen spullen opgestapeld en in de woning waren slechts kleine paadjes gemaakt om doorheen te lopen.
Ondanks meerdere noodkreten aan instanties en uitingen van suïcidale gedachten, kwam de extra hulp nooit op gang. Uiteindelijk werd pas in februari 2023 besloten dat de moeder naar een verzorgingshuis zou verhuizen. Uit vrees om daarna "in een zwart gat te vallen", besloot S. op de avond voor de geplande verhuizing in te grijpen. Op 2 maart 2023 diende zij haar moeder en vervolgens zichzelf een fatale dosis insuline toe. S. zelf overleefde deze wanhoopsdaad.
Desondanks oordeelde het Nederlands Instituut voor Forensische Psychiatrie en Psychologie (NIFP) dat S. verminderd toerekeningsvatbaar is vanwege een afhankelijke persoonlijkheidsstoornis. De officier van justitie prees daarnaast de recente ontwikkeling van de vrouw; sinds zij therapie krijgt, leert ze voor het eerst om sociale contacten op te bouwen.
Uitspraak volgt halverwege juni
Mocht de rechter de strafeis van het Openbaar Ministerie overnemen, dan heeft Josine S. haar straf – vanwege het aftrekken van het eerdere voorarrest – er reeds opzitten. De rechtbank in Maastricht doet op 16 juni 2026 definitief uitspraak in de zaak.